Friday, January 27, 2017

ဂုဏ္



(၁)
မူရင္းပါဠိစကားလံုးကို အသတ္တင္၍ ျမန္မာမႈျပဳထားသည့္ စကားလံုးတို႔ကို ပါဠိသက္ ေ၀ါဟာရ ဟုေခၚသည္။ ‘ကထိန’ ကုိ ကထိန္၊ ‘စ်ာန’ ကုိ စ်ာန္၊ ‘သႏၲာန’ ကို သႏၲာန္၊ ‘အ႐ုဏ’ ကို အ႐ုဏ္ စသည္ျဖင့္မ်ားစြာရွိသည္။ ‘ဂုဏ္’ သည္လည္း ‘ဂုဏ’ ကုိ အသတ္တင္ထားသည့္ ပါဠိသက္ေ၀ါဟာရ တစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။
‘ဂုဏ္’ ဆိုသည့္ ေ၀ါဟာရကပါဠိမွ သက္လာသည့္ ပါဠိသက္စကားပင္ ျဖစ္ေသာ္ျငား ျမန္မာတို႔၏ ကုိယ္ပုိင္စကားလံုးဟု ထင္မွားရေလာက္ေအာင္ ေန႔စဥ္သံုးစကား၌တြင္ က်ယ္ေနသည့္ ေ၀ါဟာရတစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။ ‘ဂုဏ’ ဆုိသည့္ ပါဠိက ‘ေက်းဇူးတရား၊ ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာတရား၊ ကုသိုလ္၊ အက်ဳိးအာနိသင္၊ အထပ္အလႊာ၊ အေႏွာင္အဖြဲ႕၊ အေပါင္းအစု၊ အဖို႔အစု၊ ေရတြက္ျခင္း၊ ေျမႇာက္ပြားျခင္း၊ အက်ဳိးေက်းဇူး ႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ’ စသည္ျဖင့္ အနက္မ်ားစြာကို ေဟာဆုိသည္။

(၂)
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသည္ ေလာကသား အားလံုးတို႔၏ အနႏၲေက်းဇူးေတာ္ရွင္ ျဖစ္သည္။ ဘုရားျမတ္စြာ ပြင္႔ေပၚေတာ္မူခဲ႔သျဖင္႔ ‘မဇၩိမပဋိပဒါလမ္းေၾကာင္းမွန္’ ကိုသိရသည္။ ‘သစၥာေလးပါး’ ကုိသိရသည္။ ‘မဂၢင္ရွစ္ပါး’ ကိုသိရသည္။ ‘ဤကားကုသုိလ္၊ ဤကားအကုသိုလ္’ ဟုသိၾကရသည္။ ကုသိုလ္ကိုေဆာင္၍ အကုသိုလ္ကို ေရွာင္ရေကာင္းမွန္း သိၾကရသည္။ ထုိအသိက ဘ၀သံသရာခရီး၌ မ်ားစြာေသာ အက်ဳိးတရားကို ျဖစ္ေပၚေစသည္။ လူႏွင္႔တိရစၦာန္တို႔၏ ျခားနားျခင္းမ်ားစြာတို႔၌ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္ကို သိျခင္း၊ မသိျခင္းကလည္း အေရးပါသည့္ အခ်က္တစ္ခုျဖစ္သည္။

လူ႔အျဖစ္ကိုရတုိင္း ထိုအခြင္႔ကို ရႏုိင္သည္ကားမဟုတ္။ ျမတ္စြာဘုရား သာသနာႏွင္႔ ဆံုဆည္းခြင့္ၾကံဳမွသာ ထိုအေျခခံသဘာ၀ကို သိခြင္႔နာခြင္႔ရသည္။ ေလာကသားအားလံုးတို႔ အေပၚ၌ ဘုရားျမတ္စြာ၏ ေက်းဇူးတရားက ႀကီးမားလွသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ပင္ ‘ဗုဒၶဂုေဏာ အနေႏၲာ’ ဟု က်မ္းဂန္အဆိုရွိခဲ႔ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုပါဠိက “ျမတ္စြာဘုရား၏ ေက်းဇူးေတာ္သည္ အတုိင္းအဆမသိ က်ယ္၀န္းမ်ားျပားလွပါေပ၏” ဟုအနက္ထြက္သည္။

(၃)
ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ထုိးထြင္းသိျမင္ခဲ႔သည့္အတုိင္း ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ႔သည့္ တရားဓမၼသည္လည္း နည္းမွန္လမ္းမွန္ က်င့္ၾကံသူတုိ႔အား သံသရာ၀ဋ္မွ လြတ္ေျမာက္ေစႏုိင္စြမ္းသည့္ သတၱိထူးရွိသည္။ ဘုရားျမတ္စြာ၏ တပည့္သားသံဃာသည္လည္း ဓမၼအတုိင္း လုိက္နာက်င္႔သံုး ေနထုိင္ေတာ္မူျခင္း၊ ထိုဓမၼကို မေပ်ာက္ကြယ္ ရေလေအာင္ ဆရာတပည့္ အဆက္ဆက္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ျခင္း၊ ထိုဓမၼသဘာ၀ကို သာ၀ကတုိ႔အား ေဟာေျပာဆံုးမေတာ္မူျခင္း စသည္ျဖင္႔ ေလာကသားတို႔၏ ေကာင္းက်ိဳးကို လက္ဆင္႔ကမ္း သယ္ပိုးခဲ႔သူတို႔သာ ျဖစ္သည္။

သုိ႔ရကား ‘ဗုဒၶ၊ ဓမၼ၊ သံဃ’ ဟူေသာ ရတနာသံုးပါးသည္ ေလာကသားတို႔၏ ေကာင္းက်ဳိးကို ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပသူ အစစ္အမွန္ တို႔ျဖစ္သည္။ ‘ဘုရားဂုဏ္၊ တရားဂုဏ္၊ သံဃာ႔ဂုဏ္’ ဆုိသည့္စကားတုိ႔သည္ ထိုအဓိပၸာယ္အေျခခံျဖင့္ ေပၚေပါက္လာသည့္ စကားတို႔ျဖစ္သည္။

အလားတူပင္ သားသမီးတို႔အေပၚ၌ မိဘႏွစ္ပါး၏ ေက်းဇူးတရားက ႀကီးမားသည္။ တပည့္တို႔၏ အေပၚ၌ ဆရာတို႔၏ ေက်းဇူးကလည္း ႀကီးမားဘိသည္။ ‘မိဘဂုဏ္၊ ဆရာ႔ဂုဏ္’ ဆုိသည့္စကားကလည္း ထိုအဓိပၸာယ္အေျခခံျဖင္႔ ေပၚလာရသည့္ စကားတုိ႔ပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိဘႏွင္႔ ဆရာသမားကို ရတနာသံုးပါးႏွင့္ တစ္ဂိုဏ္းတည္းထား၍ ‘အနေႏၲာ အနႏၲငါးပါး’ ဟု သတ္မွတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤေနရာ၌ ‘ဂုဏ’ က ‘ေက်းဇူးတရား’ အနက္ကို ေဟာဆိုသည္။

(၄)
‘ကာမဂုဏ္’ ၌ပါသည့္ ‘ဂုဏ္’ ကေတာ႔ တစ္မူကြဲသည္။ ‘ဂုဏ’ က ဤေနရာ၌ ‘ေက်းဇူးတရား’ အနက္ကို မေဟာ၊ ‘အေႏွာင္အဖြဲ႕’ အနက္ကိုေဟာသည္။ စကားလံုးခ်င္းတူေသာ္လည္း အနက္ခ်င္း ျခားနားသည္။

မည္သည့္ပုထုဇဥ္မဆို လွေသာအဆင္းကို ျမင္လုိသည္။ သာယာေသာအသံကို ၾကားလိုသည္။ ေမႊးႀကိဳင္ေသာရနံ႔ကို ႐ွဴ႐ႈိက္လုိသည္။ ၿမိဳးၿမိဳးျမက္ျမက္ အရသာကို စားသံုးလိုသည္။ ညက္ညက္ေညာေညာ အေတြ႕ကို ထိေတြ႕လုိသည္။ အဆင္းစေသာ ထိုတရားငါးမ်ိဳးကို ‘အာ႐ံုငါးပါး’ ဟုသတ္မွတ္သည္။

မ်က္စိျဖင့္ ျမင္မိသမွ်ေသာ လွပသည့္အဆင္း၊ နားျဖင့္ၾကားမိသမွ်ေသာ သာယာသည့္အသံ၊ ႏွာေခါင္းျဖင္႔ ႐ွဴ႐ိႈက္မိသမွ်ေသာ စြဲမက္ဖြယ္ရနံ႔၊ လွ်ာျဖင္႔ ခံစားမိသမွ်ေသာ အရသာဓာတ္၊ ကိုယ္ျဖင္႔ ထိမိသမွ်ေသာ အေတြ႕အထိ ခံစားမႈအားလံုးတုိ႔သည္ လုိခ်င္မက္ေမာဖြယ္တို႔ခ်ည္း ျဖစ္သည္။ ပိဋကတ္စာေပတို႔၌ ထုိထိုအဆင္း႐ူပါ႐ံု စသည္တို႔ကို “လိုခ်င္စဖြယ္ (ဣ႒ာ)၊ ႏွစ္သက္ဖြယ္ (ကႏၲာ)၊ ေက်နပ္ဖြယ္ (မနာပါ)၊ ခ်စ္ခင္သာယာဖြယ္ (ပိယ႐ူပါ)၊ လိုခ်င္စရာတို႔ျဖင္႔ စြဲၿငိဖြယ္ (ကာမူပသံဟိတာ)၊ တပ္မက္ဖြယ္ (ရဇနီယာ) ဆုိသည့္ စကားတို႔ျဖင့္ တြဲဖက္ျပဆုိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုအာ႐ံုငါးပါးကို ‘ကာမ’ ဟုေခၚသည္။

(၅)
လိုခ်င္တပ္မက္ဖြယ္ရာ ႐ူပါ႐ံုစေသာ သဘာ၀ဓမၼတို႔သည္ ‘ကာမ’ အမည္ရ၍၊ ထိုတရားတုိ႔သည္ပင္ အာ႐ံု၌ေမြ႕ေလ်ာ္သူ တစ္စံုတစ္ေယာက္ကို မခြဲႏုိင္ မခြာရက္ေလာက္ေအာင္ ေႏွာင္ဖြဲ႕ထားေသာေၾကာင္႔ ‘ဂုဏ္’ လည္းမည္၏။ လိုခ်င္တပ္မက္ ႏွစ္သက္စြဲ လမ္းဖြယ္ရာ အနက္ကုိေဟာသည့္ ‘ကာမ’ ႏွင့္ ထိုထိုသက္ရွိတို႔အား ပင္႔ကူအိမ္သဖြယ္ ေႏွာင္ဖြဲ႕တတ္ျခင္း အနက္ေဟာ ‘ဂုဏ္’ ႏွစ္ပုဒ္ကို အတြဲအဖက္ျပဳ၍ ‘ကာမဂုဏ္’ ဟုဆုိထားျခင္း ျဖစ္သည္။

ၾကြင္းေသာ ‘အၾကား၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႕အထိ’ ဆိုသည့္အာ႐ံုတရားတို႔၏ အေႏွာင္အဖြဲ႕ သေဘာကလည္း အလားတူပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ‘အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႕’ ဆုိသည့္ အေႏွာင္အဖြဲ႕တရားတုိ႔ကို ‘အာ႐ံုငါးပါး ကာမဂုဏ္တရား’ ဟုဆုိၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

(၆)
ေလာကက နားလည္ထားသည့္ ‘ဂုဏ္’ ဆိုသည္ကလည္း ရွိေသးသည္။ သမီးျဖစ္သူက ၁၀ တန္းမွာ ဘာသာစံုဂုဏ္ထူးျဖင့္ ေအာင္ေတာ့ မိဘမ်ားမွာ ဂုဏ္တက္သည္။ ‘ေတာ္လုိက္တဲ႔သမီးေလး’ ဟု အရပ္က ခ်ီးမြမ္းၾကသည္။ ဆရာေတာ္တစ္ပါး ဘြဲ႕တံဆိပ္ရေတာ႔ တပည့္ေတြမွာ ဂုဏ္တက္သည္။ ဒကာ၊ ဒကာမေတြမွာ ဂုဏ္တက္သည္။ ‘တို႔ ဆရာေတာ္’ ဆိုၿပီး ေပ်ာ္ၾကေမာ္ၾကသည္။ ဂုဏ္ယူၾကသည္။ ဂုဏပူဇာ စာေစာင္ထုတ္ေ၀၍ ဂုဏ္ျပဳပြဲသဘင္ ဆင္ယင္က်င္းပၾကသည္။ အလားတူပင္ ဥစၥာဓနၾကြယ္၀ျခင္း၊ ႐ုပ္ရည္အဆင္း လွပျခင္း၊ ရာထူးအဆင့္ဆင့္ ျမင္႔တက္ျခင္းတုိ႔ကလည္း ခ်ီးမြမ္းေလာက္သည့္ ျဖစ္ရပ္တို႔ပင္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ ‘ဂုဏ္’ စာရင္း၀င္သြားသည္။ ‘ဓနဂုဏ္၊ အလွဂုဏ္၊ ရာထူးဂုဏ္’ စသည္ျဖင့္ ေလာကက ေခၚၾကသည္။ ဤေနရာ၌ ‘ဂုဏ’ က ‘ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာ တရား’ အနက္ကိုေဟာသည္။

ေလာက၏သေဘာက ဂုဏ္ရွိသူကို ေရွ႕တန္းတင္ေလ႔ရွိသည္။ ဂုဏ္ရွိသူတို႔ ေရွ႕ကသြားလွ်င္ ေနာက္ကလုိက္ဖို႔ ၀န္မေလးတတ္ၾက။ ‘ဂုဏ၀ေႏၲ ပႆႏၲိ ဇနာ’ ဟု က်မ္းဂန္အဆိုရွိသည္။ ‘လူအမ်ားစုက ဂုဏ္ရွိသူကိုသာ ျမင္တတ္ၾကသည္’ ဟုအဓိပၸာယ္ရပါသည္။ ဂုဏ္ရွိသူတို႔ကလည္း မိမိရရွိထားသည့္ ဂုဏ္သကတ္ကို အရင္းျပဳ၍ ေလာကေကာင္းက်ိဳး၊ အမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာေကာင္းက်ိဳးကိုု ေဆာင္ရြက္ၾကသူမ်ား ျဖစ္ဖို႔လိုသည္။ ႐ုပ္ရည္အဆင္း လွပတင့္တယ္သူ အမ်ိဳးသမီးအခ်ဳိ႕ လူမႈေရးလုပ္ငန္းမ်ား၌ တက္တက္ၾကြၾကြ ပါ၀င္လႈပ္ရွားေနၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထိုကိစၥက လုပ္ရပ္ေကာင္းျဖစ္သည္။ ဥစၥာဓန ၾကြယ္၀သူတုိ႔တြင္လည္း အမ်ားသူငါ ခ်မ္းသာေရးအတြက္ မိမိပုိင္ေငြမ်ားျဖင္႔ ေဆး႐ံုေဆာက္၊ ေက်ာင္းေဆာက္၊ တံတားျပင္ စသည္ျဖင့္ ေငြကိုအက်ဳိးရွိရွိ အသံုးခ်ေနၾကသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရတတ္သည္။ ထုိလုပ္ရပ္ကလည္း လူသာဓုေခၚ နတ္သာဓုေခၚ ကိစၥျဖစ္သည္။

သူ႔ဥစၥာဓနက ဘယ္ကိုမွ် မစီးဆင္း၊ ေငြေၾကးခ်မ္းသာမႈကို အေၾကာင္းျပဳ၍ စိတ္ႀကီး၀င္ ေမာက္မာေနမည္ဆုိပါက အမ်ားသူငါ၏ ေလးစားမႈကိုမရသည့္အျပင္ ေလာက၏ အကဲ႔ရဲ႕ခံတစ္ေယာက္ ျဖစ္သြားႏုိင္သည္။ အခန္႔မသင္႔လွ်င္ ‘ဂုဏ္ဆုိတာ ေငြကိုေခၚတယ္’ စသည္ျဖင့္ အေထ့အေငါ့ပင္ ခံရႏုိင္ေသးသည္။

(၇)
ျမန္မာအဘိဓာန္၌ ‘ဂုဏ္’ ကို ‘ျဒပ္အထူးကို သိေစတတ္ေသာတရား၊ သက္ရွိသက္မဲ့တို႔၏ အရည္အခ်င္း အစြမ္းသတၱိ၊ အေရးပါအရာေရာက္ေစေသာ တရား၊ ေက်းဇူး၊ အေရးအသား အစီအကံုး၏ ေကာင္းျမတ္ေသာ အရည္အခ်င္း’ ဟု အနက္ငါးမ်ဳိး ဖြင္႔ဆိုျပသည္။ ထိုဖြင္႔ဆိုခ်က္သည္ ပါဠိစကားလံုး ‘ဂုဏ’ ၏ေဟာနက္တို႔ကို အျပည့္အ၀ ညႊန္းဆိုႏုိင္ျခင္းမရွိဟု မိမိက ယူဆပါသည္။

‘ဂုဏ္ပကာသန၊ ဂုဏ္တုဂုဏ္ၿပိဳင္၊ ဂုဏ္ထူးေဆာင္၊ ဂုဏ္သေရ၊ ဂုဏ္သိကၡာ၊ ဂုဏ္ျဒပ္၊ ဂုဏ္ပုဒ္၊ ဂုဏ္ေတဇာ၊ ဂုဏ္သိန္၊ ဂုဏ္ဟိတ္၊ ဂုဏ္အင္၊ ႐ုိးဂုဏ္’ စသည္ျဖင္႔ ‘ဂုဏ္’ ကို အရင္းခံၿပီး ျဖာထြက္လာသည့္ ျမန္မာစကားလံုးတို႔ မ်ားစြာရွိသည္။

“ဘုရားဂုဏ္၊ တရားဂုဏ္၊ သံဃာ႔ဂုဏ္မွာလည္း ‘ဂုဏ္’ လုိ႔သံုးတယ္။ ကာမဂုဏ္ဆုိတဲ႔ ေနရာမွာလည္း ‘ဂုဏ္’ လုိ႔သံုးျပန္တယ္။ အဲဒီစကားေတြမွာပါတဲ႔ ဂုဏ္ေတြက အတူတူပဲလား” ဟု တစ္ေယာက္က ေမးဖူးသည္။ သူေမးမည္ဆိုလည္း ေမးခ်င္စရာ။ စကားလံုးတစ္လံုးသည္ အနက္တစ္မ်ိဳးတည္းကိုသာ ေဟာဆိုသည္မဟုတ္။ ဘာသာစကားတုိင္း၌ ေဟာနက္မ်ားစြာရွိသည့္ စကားလံုးတို႔လည္းရွိသည္။ ‘ဂုဏ္’ သည္ ‘ဂုဏ’ ဆုိသည့္ ပါဠိမွဆင္းသက္လာသည့္ ျမန္မာစကားလံုး ျဖစ္သည္။ ပါဠိသက္ေ၀ါဟာရ စကားလံုးတစ္လံုး၏ အနက္မွန္ကို ခြဲျခားသိျမင္ဖို႔ အေရး၌ အရင္းခံ ပါဠိဘာသာကိုလည္း ငဲ့ေစာင္းေလ့လာသင္႔၏ဟု မိမိကဆင္ျခင္မိပါသည္။

-အံ၊ ၃၊ ၂၁၃။-တိပိဋကပါဠိ ျမန္မာအဘိဓာန္၊ အတြဲ (၆)
-ျမန္မာအဘိဓာန္၊ အတြဲ (၁)

https://muditar.blog.com
www.facebook.com/muditaralinnsayadaw/
www.facebook.com/muditaralinnsayadwdham
achannallive/ တြင္လည္းဖတ္႐ွဴႏိုင္ပါသည္ ။

No comments:

Post a Comment