
“အခ်ိန္မေရြး ေသသြားႏိုင္တယ္” ဆိုတဲ့ ဆင္ျခင္မႈ၊
တစ္နည္းအားျဖင့္ “ခဏေနရင္ ေသသြားႏိုင္တယ္” ဆိုတဲ့
ဆင္ျခင္မႈ၊ ဒီဆင္ျခင္မႈကေတာ့ အေရးအႀကီးဆံုးပါပဲ။
အခ်ိန္မေရြးေသသြားႏိုင္တယ္လို႔
ဆင္ျခင္ထားႏိုင္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ
မိမိရဲ႕ႏွလံုးသားမွာ
စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့ေတြကို
လက္ခံထား၊ ေမြးျမဴထားမွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။
စိတ္ေကာင္း၊ စိတ္ျမတ္၊ စိတ္သန္႔ကေလးေတြကိုပဲ
လက္ခံထား၊ ေမြးျမဴထားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့ေတြဆိုတာ
ကိေလသာေတြကို ေျပာတာပါ။
“ကိေလသာ၊ ကိေလသာ” နဲ႔ ေျပာေျပာေနၾကတယ္။
ကိေလသာဆိုတာ ဘာလဲ။
ကိေလသာဆိုတာ စိတ္ကို ပူေလာင္ေစတတ္၊
ညစ္ႏြမ္းေစတတ္တဲ့
စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့ေတြပါပဲ။
ကိေလသာမွန္သမွ်
ဘယ္ကိေလသာမွ ေကာင္းတာ၊ ျမတ္တာ၊ သန္႔စင္တာ မရွိပါဘူး။
ေလာဘ ကိေလသာပဲျဖစ္ျဖစ္၊
ေဒါသကိေလသာပဲျဖစ္ျဖစ္၊
မာနကိေလသာပဲျဖစ္ျဖစ္၊
ကိေလသာအားလံုး ဘယ္ကိေလသာမဆို
ဆိုးတာ၊ ပုပ္တာ၊ ယုတ္ညံ့တာခ်ည္းပါပဲ။
၀ိပႆနာနယ္ပယ္၊
ေလာကုတၱရာနယ္ပယ္မွာေတာ့
သိမ္ေမြ႔ႏူးညံ့တ့ဲ အေသးစား
ကိေလသာ ေလးေတြကိုေတာင္
ဆိုးတယ္၊ ပုပ္တယ္၊ ယုတ္ညံ့တယ္လို႔ သတ္မွတ္ၿပီး
႐ႈမွတ္-ပယ္ၾကရပါတယ္။
ကိုယ့္ခႏၶာကိုယ္မွာ
အသားအေရ ျပည့္ၿဖိဳးစိုေျပေနတာကို ၾကည့္ၿပီး
သေဘာက်ေက်နပ္သြားရင္ေတာင္
“ေလာဘကိေလသာဟဲ့၊
စိတ္္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိ္တ္ညံ့ေတြဟဲ့” လို႔
ႏွလံုးသြင္းၿပီး အဲဒီ သေဘာက်ေနတဲ့
စိတ္ကေလးကို သတိပ႒ာန္နည္းက်
႐ႈမွတ္ပြားမ်ားၿပီး ပယ္သတ္ၾကရပါတယ္။
ေနပူလြန္း၊ မိုးရြာလြန္း၊ ေဆာင္းေအးလြန္းလို႔
မေက်မနပ္ ျဖစ္သြားရင္ေတာင္
“ေဒါသကိေလသာဟဲ့၊ စိတ္္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိ္တ္ညံ့ေတြဟဲ့” လို႔
ႏွလံုးသြင္းၿပီး အဲဒီ မေက်မနပ္ျဖစ္ေနတဲ့ စိတ္ကေလးကို
သတိပ႒ာန္နည္းက် ႐ႈမွတ္ပြားမ်ားၿပီး
ပယ္သတ္ၾကရပါတယ္။
ဒါက ၀ိပႆနာ နယ္ပယ္၊
ေလာကုတၱရာနယ္ပယ္မွာပါ။
ေလာကီနယ္ပယ္၊
လက္ေတြ႔ဘ၀နယ္ပယ္မွာေတာ့
ပုထုဇဥ္သဘာ၀၊ ပံုမွန္ျဖစ္ေနက် ေလာဘ၊
ပံုမွန္ျဖစ္ေနက် ေဒါသ၊
ပံုမွန္ျဖစ္ေနက် မာနေလးေတြကို စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊
စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့ေတြလို႔ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းက မသတ္မွတ္ၾကပါဘူး။
ပံုမွန္ထက္ လြန္ကဲလာတဲ့ ေလာဘ၊
ပံုမွန္ထက္လြန္ကဲ လာတဲ့ ေဒါသ၊
ပံုမွန္ထက္ လြန္ကဲလာတဲ့ မာနေတြကို
စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့ေတြလို႔
လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းက သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။
ဥပမာ-သူတစ္ပါးပစၥည္းကို
မေတာ္မတရားလိုခ်င္တဲ့ ေလာဘ၊
အေၾကာင္း မလံုေလာက္ပဲ ေပါက္ကြဲ ျပင္းထန္တဲ့ ေဒါသ၊ မေျပာပေလာက္တဲ့ ျပည့္စံုမႈေလးအေပၚမွာ
၀င့္၀ါေထာင္လႊားၿပီး “ငါသာ တကယ့္ အေကာင္၊
က်န္တဲ့လူေတြ အလကားအေကာင္” လို႔
ထင္ျမင္ယူဆတဲ့ မာန၊
ဒါေတြကေတာ့ စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိ္တ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့ေတြပါ။
တစ္နည္းေျပာရရင္ေတာ့
သူတစ္ပါးအက်ဳိး ပ်က္စီးရာ၊ ပ်က္စီးေၾကာင္းနဲ႔ တိုက္ရိုက္ျဖစ္ေစ၊
သြယ္၀ိုက္၍ျဖစ္ေစ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနတဲ့ ကိေလသာမ်ဳိးကို
စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့ေတြလို႔ ေခၚဆိုႏိုင္ပါတယ္။
အဆိုးဆံုးကေတာ့ ဣႆာ၊ မစၦရိယ လို႔ေခၚတဲ့ ကိေလသာပါပဲ။
ဣႆာ၊ မစၦရိယ ဆိုတဲ့ ကိေလသာကေတာ့
ပံုမွန္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ပံုမွန္ထက္ လြန္လြန္ကဲကဲပဲျဖစ္ျဖစ္
စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့ေတြလို႔ပဲ ေခၚဆိုရပါတယ္။
ဘယ္အတိုင္းအတာ၊ ဘယ္ပမာဏမွာမဆို
ဣႆာ၊ မစၦရိယဆိုတဲ့ ကိေလသာဟာ
ဆိုး၊ ယုတ္၊ ပုပ္၊ ညံ့ေနပါတယ္။
ေလာကအသိုင္းအ၀ိုင္းကေကာ၊
ဓမၼအသိုင္းအ၀ိုင္းကပါ
ရြံ႕ရွာ စက္ဆုပ္လြန္း လွတဲ့အတြက္
ဣႆာ၊ မစၦရိယ နဲနဲရွိသူကိုပဲျဖစ္ျဖစ္၊
မ်ားမ်ားရွိသူကိုပဲျဖစ္ျဖစ္၊
စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့သူလို႔
တစ္ေလာကလံုးက တစ္ခဲနက္ ႐ႈတ္ခ်ၾကပါတယ္။
ဣႆာဆိုတာ
သူတစ္ပါးရဲ႕ ျပည့္စံုမႈကို
မေက်နပ္တဲ့ သေဘာပါ။
သူတစ္ပါးရဲ႕ ႀကီးပြားတိုးတက္မႈ၊
အဆင္ေျပမႈ၊ စိတ္ခ်မ္းသာေပ်ာ္ရႊင္မႈကို
ၾကည့္ၿပီး မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္ေနတဲ့သေဘာ၊
မနာလို မ႐ႈဆိတ္ ျဖစ္ေနတဲ့သေဘာကို
ဣႆာလို႔ ေခၚပါတယ္။
မစားရ မေသာက္ရဘဲ
အေျခာက္တိုက္ေလာင္တဲ့ ကိေလသာမီးပါ။
မစၦာရိယဆိုတာ
ကိုယ့္ရဲ႕ ျပည့္စံုမႈမ်ဳိး
သူတစ္ပါးရသြားမွာ
စိုးရိမ္တဲ့သေဘာပါ။
ကိုယ္လို သူတစ္ပါး ႀကီးပြားတိုးတက္သြားမွာ၊
ကိုယ္လို သူတစ္ပါး စိတ္ခ်မ္းသာေပ်ာ္ရႊင္သြားမွာကို
မလိုလား၊ မႏွစ္ၿမိဳ႕တဲ့ သေဘာ၊
၀န္တို ကုတ္ကတ္တဲ့သေဘာကို
မစၦရိယလို႔ ေခၚပါတယ္။
မစားရ မေသာက္ရဘဲ
အေျခာက္တိုက္ ေလာင္တဲ့ ကိေလသာမီးပါ။
ဣႆာနဲ႔ မစၦရိယ
ကိေလသာႏွစ္ပါးဟာ
ကိုယ့္မွာလည္း ေကာင္းက်ဳိးျဖစ္မလာ၊
သူ႔မွာလည္း ဆိုးက်ဳိးျဖစ္မသြားပဲ
အလကား အေျခာက္တုိက္
စိတ္ကို ေလာင္ကၽြမ္းတဲ့
အေပါစား မီးေတြျဖစ္ပါတယ္။
လူယုတ္မာေတြကို ေလာင္တဲ့မီး၊
လူႏံုလူခ်ာေတြကို စြဲတဲ့မီးလို႔ဆိုရင္ မမွားပါဘူး။
စိတ္စြမ္းရည္ ကင္းမဲ့တဲ့
လူခပ္ညံ့ညံ့ေတြဟာ
ဣႆာ၊ မစၦရိယ မီးႏွစ္ပါးရဲ႕
ေလာင္ၿမိဳက္၀ါးမ်ဳိမႈကို
အခ်ိန္တိုင္းလိုလို ခံေနၾကရပါတယ္။
ဣႆာ၊ မစၦရိယ အစရွိတဲ့
စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့ေတြ ျဖစ္ခြင့္ရေနတာဟာ
ေသျခင္းတရားကို ေမ့ေနလို႔ပါပဲ။
ကိုယ့္ကိုယ္ကိုလည္း ဘယ္ေတာ့မွ မေသေတာ့မယ့္ပံု၊
သူတစ္ပါးေတြ ကိုလည္း ဘယ္ေတာ့မွ မေသေတာ့မယ့္ပံု၊
စိတ္အာရံုမွာ ထင္ျမင္ယူဆေနလို႔သာ
စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့ေတြကို
ကိုယ့္သႏၱာန္မွာ လက္ခံထားေနမိတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ကိုယ္လည္း အခ်ိန္မေရြး ေသသြားႏိုင္တယ္၊
သူတစ္ပါးေတြလည္း အခ်ိန္မေရြး ေသသြားႏိုင္တယ္ ဆိုတဲ့
အသိတရားေလးသာ
ထင္ထင္ရွားရွား ႏိုးၾကားေနမယ္္ဆိုရင္
စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့ေတြကို
ကိုယ့္သႏၱာန္မွာ လက္ခံေမြးျမဴထားမွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။
သတိလစ္သြားလို႔ ၀င္လာခဲ့ရင္ေတာင္မွ
“အခ်ိန္မေရြး ေသသြားႏိုင္တယ္” ဆိုတဲ့
အသိေလး ေပးလိုက္တာနဲ႔
ခ်က္ခ်င္း ပ်က္ျပယ္သြားႏိုင္ပါတယ္။
ကို္ယ္မုန္းတီးေနတဲ့သူက
ေနာက္တစ္မိနစ္ အၾကာမွာ
အသက္ထြက္ေတာ့မယ္ ဆိုတာ
ေသခ်ာေနခဲ့ရင္
အဲဒီလူအေပၚ မုန္းတီးစိတ္ ျဖစ္ႏိုင္ပါဦးမလား။
ေနာက္တစ္မိနစ္အၾကာမွာ
ကိုယ္အသက္ထြက္ေတာ့မယ္ ဆိုတာ
ေသခ်ာေပါက္သိေနခဲ့ရင္
ကိုယ္မုန္းတီးေနတဲ့လူကို
မုန္းတီးစိတ္နဲ႔ သတိရႏိုင္ ပါဦးမလား။
အသိဥာဏ္ရွိသူ ျဖစ္ခဲ့ရင္ေပါ့…။
ေသျခင္းတရားကို
မၾကာခဏ သတိရ ဆင္ျခင္တဲ့ အလုပ္ကုိ
ယံုယံုၾကည္ၾကည္နဲ႔ လုပ္ၾကည့္ပါ။
အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းတဲ့ စိတ္စြမ္းရည္၊
စိတ္တန္ခိုးေတြ
ကိန္း၀ပ္လာပါလိမ့္မယ္။
ကိန္း၀ပ္လာတဲ့ စိတ္စြမ္းရည္၊
စိတ္တန္ခိုးေတြက စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ပုပ္၊ စိတ္ညံ့မွန္သမွ်ကို ေက်နပ္အားရဖြယ္ေကာင္းေလာက္ေအာင္
ေမာင္းႏွင္တိုက္ထုတ္ ေပး ပါလိမ့္မယ္။
အခ်ိန္မေရြး ေသသြားႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့
အသိရွိေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ
မိမိရဲ႕သႏၱာန္မွာ ၀ိပႆနာ စိတ္ကေလး
အဆက္မျပတ္ ျဖစ္ေနေအာင္လည္း
ႀကိဳးစား အားထုတ္ျဖစ္ပါတယ္။
၀ိပႆနာစိတ္ကေလး
တစ္စိတ္တည္း အဆက္မျပတ္
ျဖစ္ေနဖို႔ကေတာ့ အေရးအႀကီးဆံုးပါပဲ။
မိမိတို႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳခ်င္တဲ့
နိဗၺာန္ဆိုတာက မဂ္စိတ္ျဖစ္မွ
မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္တာ၊
မဂ္စိတ္ဆိုတာ ကလည္း ေနရင္းထိုင္ရင္းနဲ႔
အလိုအေလ်ာက္ျဖစ္လာတာ မဟုတ္ဘူး။
မဂ္စိတ္ရဲ႕ေရွ႕မွာ ၀ိပႆနာ စိတ္ရွိရတယ္။
ရွိတယ္လို႔ ဆိုတဲ့ေနရာမွာလည္း
သာမန္ကာလွ်ံကာေလး ရွိရမွာ မဟုတ္ဘူး။
အင္အားရွိတဲ့ ၀ိပႆနာစိတ္၊
ရင့္က်က္တဲ့ ၀ိပႆနာစိတ္ ရွိေနရမယ္။
အင္အားရွိတဲ့ ၀ိပႆနာစိတ္၊
ရင့္က်က္တဲ့ ၀ိပႆနာစိတ္ ျဖစ္ဖို႔ဆိုတာကလည္း
ေပါ့ေပါ့ေလ်ာ့ေလ်ာ့ေလး
အားထုတ္ရံုန႔ဲေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။
၀ိပႆနာစိတ္ တစ္စိတ္တည္း
အဆက္မျပတ္ျဖစ္ေနမွသာ
အားရွိတဲ့ ၀ိပႆနာစိတ္၊
ရင့္က်က္တဲ့ ၀ိပႆနာစိတ္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။
၀ိပႆနာစိတ္ တစ္စိတ္တည္း
အဆက္မျပတ္ ျဖစ္ဖို႔ဆိုတာ
ထိုင္တဲ့အခ်ိန္မွာ မွတ္ရံု၊
စႀကၤန္ခ်ိန္မွာ မွတ္ရံုေလးန႔ဲ
၀ိပႆနာစိတ္ တစ္စိတ္တည္း
အၿမဲတမ္း မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။
အေထြေထြ ျပဳဖြယ္ကိစၥ ေလးေတြ
ေဆာက္ရြက္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာလည္း
အေထြေထြ အေသးစိတ္
အမွတ္ကေလးေတြကို
အထူး တန္ဖိုးထား ၿပီးေတာ့
ေလးေလးစားစား ႐ႈမွတ္မွသာလွ်င္
မိမိရဲ႕သႏၱာန္မွာ ၀ိပႆနာစိတ္
တစ္စိတ္တည္း အဆက္မျပတ္ ျဖစ္ေနမယ္။
အဲဒီလို ၀ိပႆနာစိတ္ တစ္စိတ္တည္း
အဆက္မျပတ္ ထပ္ကာ ထပ္ကာ ျဖစ္ပါမ်ားေတာ့မွ
၀ိပႆနာစိတ္က အားရွိလာ၊
ရင့္က်က္လာၿပီးေတာ့ အားရွိတဲ့၊
ရင့္က်က္တဲ့ ၀ိပႆနာစိတ္ရဲ႕ အျခားမဲ့မွာ
မဂ္စိတ္ျဖစ္ၿပီး မိမိတို႔ လိုလားေတာင့္တတဲ့
နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ၀ိပႆနာအလုပ္
အားထုတ္ေနၾကတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ားရဲ႕
အေရးႀကီးဆံုးတာ၀န္ဟာ
မိမိရဲ႕ သႏၱာန္မွာ ၀ိပႆနာစိတ္ကေလး
အဆက္မျပတ္ျဖစ္ေနေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ဖို႔ပါပဲ။
အခ်ိန္မေရြး ေသသြားႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့
အသိရွိေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္ဟာ
အခ်ိန္တိုင္း၊ အခ်ိန္တိုင္း
၀ိပႆနာစိတ္ကေလး ျဖစ္ေနေအာင္
ႀကိဳးစားအားထုတ္ျဖစ္ပါတယ္။
၀ိပႆနာစိတ္ ျဖစ္မေနတဲ့သူ၊
အမွတ္သတိ လြတ္ေနတဲ့သူဟာ
ေသျခင္းတရားကို သတိရလိုက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္
၀ိပႆနာစိတ္ ျဖစ္သြားပါတယ္။
အမွတ္သတိ ကပ္သြားပါတယ္။
သြားရင္း လာရင္း၊ လုပ္ရင္း ကိုင္ရင္းန႔ဲ
လက္ရွိထင္ရွားရာ အာရံုတစ္ခုခုမွာ
အမွတ္သတိ မကပ္မိတဲ့ သူဟာ
“အခ်ိန္မေရြး ေသသြားႏိုင္တယ္” သို႔မဟုတ္
“ခဏေန ေသရင္ ေသသြားႏိုင္တယ္” လို႔
ဆင္ျခင္ လိုက္တာန႔ဲ တစ္ၿပိဳင္နက္
လက္ရွိထင္ရွားရာ အာရံုတစ္ခုခု၊
ရုပ္အာရံု ထင္ရွားရင္ ရုပ္အာရံု၊
နာမ္အာရံု ထင္ရွားရင္ နာမ္အာရံုမွာ
ခ်က္ခ်င္း အမွတ္သတိ ကပ္သြားပါတယ္။
အနည္းဆံုး ၀င္ေလ ထြက္ေလ
ထိရာအရပ္ ႏွာသီး၀မွာေတာ့
သတိကပ္ျဖစ္သြားမွာ ေသခ်ာပါတယ္။
၀င္ေလ ထြက္ေလမွာ
သတိကပ္ဖို႔ ခက္ခဲတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးမွာ ဆိုရင္လည္း
လက္ရွိျပဳမူ လႈပ္ရွား ေနတဲ့ အမူအရာ
သို႔မဟုတ္ လက္ရွိ အျပဳအမူ ျပဳေနစဥ္မွာ
ျဖစ္ေနတဲ့စိတ္ရဲ႕ အေနအထားမွာ
သတိကပ္ျဖစ္သြားမွာပါပဲ။
ေနာက္တစ္မိနစ္က်ရင္
ေသရေတာ့မယ္လို႔ ေသခ်ာေပါက္ သိထားတဲ့သူဟာ
အသိဥာဏ္ရွိသူသာ ျဖစ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္
သူ႔စိတ္သူ ဘယ္လိုစိတ္မ်ဳိးျဖစ္ေအာင္
ဖန္တီး တည္ေဆာက္မလဲ၊
ဘယ္လိုစိတ္မ်ဳိးနဲ႔ သူေနမလဲ၊
ကာမဂုဏ္အာရံုေတြ အာရံုျပဳၿပီး ကာမဂုဏ္စိတ္နဲ႔ ေနမလား၊
ဒုစရိုက္အာရံုေတြ အာရံုျပဳၿပီး ဒုစရိုက္စိတ္နဲ႔ ေနမလား။
၀ိပႆနာအာရံုေတြ (ရုပ္နာမ္သေဘာေတြ)
အာရံုျပဳၿပီး ၀ိပႆနာစိတ္နဲ႔ ေနမလား။
အေျဖက ရွင္းရွင္းေလးပါ။
အခ်ိန္ပိုင္းအတြင္း ေသရေတာ့မယ္လို႔
ေသခ်ာေပါက္ သိေနတဲ့သူဟာ
အသိဥာဏ္ရွိသူ၊
အသိဥာဏ္ ရင့္က်က္သူသာ ျဖစ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္
သူ႔စိတ္သူ ၀ိပႆနာစိတ္ျဖစ္ေအာင္
ဖန္တီး တည္ေဆာက္မွာ ေသခ်ာပါတယ္။
ေလာကီစိတ္ေတြထဲမွာ
အဆင့္အျမင့္ဆံုးစိတ္ျဖစ္တဲ့
၀ိပႆနာစိတ္နဲ႔
ကိုယ့္ဘ၀ အရည္အေသြးကို
အခ်ိန္တိုင္း ျမွင့္တင္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့
ေသျခင္းတရားကို
မၾကာခဏ သတိရဖို႔ လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။
ေလာကဓံ ခံႏိုင္ရည္ရွိဖို႔နဲ႔
ဘ၀မွာ လိုအင္ဆႏၵေတြ မမ်ားဖို႔အတြက္
“တစ္ေန႔က်ရင္ ေသရမွာပဲ” လို႔
ေသျခင္းတရားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး
ဆင္ျခင္ၾကရပါမယ္။
စိတ္ေကာင္းႏွလံုးေကာင္း ရွိဖို႔နဲ႔
၀ိပႆနာ စိတ္ကေလး
အဆက္မျပတ္ ျဖစ္ဖို႔အတြက္
“အခ်ိန္မေရြး ေသသြားႏိုင္တယ္”
သို႔မဟုတ္ “ခဏေန ေသရင္ ေသသြားႏိုင္တယ္” လို႔
ေသျခင္းတရားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဆင္ျခင္ၾကရပါမယ္။
ေသျခင္းတရားကို အၿမဲသတိရေနတဲ့သူဟာ
ကိုယ္အမွန္တကယ္
လုပ္ရမယ့္အလုပ္ကိုလည္း မေမ့ဘူး။
ကိုယ္အမွန္တကယ္ ေျပာရမယ့္ စကားကိုလည္း မေမ့ဘူး။
ကိုယ္အမွန္တကယ္ စိတ္ကူး ရမယ့္ အေတြးကိုလည္း မေမ့ဘူး။
မေမ့တာကို အပၸမာဒလို႔ ေခၚတယ္။
အပၸမာဒတရားနဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့သူဟာ
ေလာကဓံကိုလည္း ခံႏိုင္ရည္ရွိတယ္။
ဘ၀ရဲ႕အဆံုးသတ္မယ့္ လိုအင္ဆႏၵေတြကိုလည္း ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္တယ္။
စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္ေတြ ပယ္ရွားၿပီး
စိတ္ေကာင္း၊ စိတ္ျမတ္ေတြလည္း ေမြးျမဴႏိုင္တယ္။
၀ိပႆနာစိတ္ အဆက္မျပတ္ျဖစ္ေနေအာင္လည္း စြမ္းေဆာင္ႏိုင္တယ္။
ေသျခင္းတရားကို
အၿမဲသတိရွိေတာ့ ေနျခင္းတရားမွာလည္း
အၿမဲ သတိလႊမ္းမိုးေနေတာ့တာေပါ့။
အေသမေမ့ရင္
အေနမေမ့တာ
သဘာ၀ပါပဲ။
“ မရဏႆတိ ံ အႏုယုေတၱာ ဘိကၡဳ
သတတံ အပၸမေတၱာ ေဟာတိ ”
ေသျခင္းတရားကို မျပတ္ပြားမ်ားေနတဲ့သူဟာ
အၿမဲတမ္း သတိရွိေနပါတယ္။
ဘယ္ေတာ့မွ မေမ့ပါဘူး။
ေသျခင္းတရားကို
အမွတ္ရေနတာကို “မရဏႆတိ” လို႔ ေခၚပါတယ္။
မေမ့တာ၊ မေမ့တဲ့ သတိနဲ႔
ပဓာနအလုပ္ အားထုတ္တာကို
“အပၸမာဒ” လို႔ ေခၚပါတယ္။
နိဗၺာန္ကို မေသရာ အရပ္ျဖစ္လို႔
“အမတ” လို႔ ေခၚပါတယ္။
မရဏသတိ ပြားတဲ့သူဟာ
အပၸမာဒတရားနဲ႔ ျပည့္စံုပါတယ္။
အပၸမာဒတရားနဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့သူဟာ
အမတကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ပါတယ္။
အပၸမာဒဟာ အမတကိုရျခင္းရဲ႕
တစ္ခုတည္းေသာ အေၾကာင္း ျဖစ္ပါတယ္။
အမတကို ဆိုက္ေရာက္လိုသူတို႔ရဲ႕
တစ္ခုတည္းေသာ သြားရာလမ္းဟာ
အပၸမာဒပါပဲ။
အပၸမာဒနဲ႔ ျပည့္စံုဖို႔အတြက္
မရဏသတိကို
ထပ္ကာ ထပ္ကာ
ပြားမ်ားၾကရပါမယ္…..။
အရွင္ဆႏၵာဓိက (ေရႊပါရမီေတာရ)၏
“မေသခင္ ဘာလုပ္ၾကမလဲ”
စာအုပ္မွ ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား အားလံုးသို႔
ဓမၼဒါနျပဳပါသည္။
ကို Thant Gyi post မွတဆင့္
_
“ေသျခင္းတရားကို ဆင္ျခင္မွဳ”
ေသျခင္းတရားသည္ သတၱဝါတို႔အား ေရွာင္လႊဲ၍
မရေသာ သေဘာတရားျဖစ္ေနပါသည္။
ပဋိသေႏၶတည္ၿပီးေသာသတၱဝါတိုင္း ေသေၾက
ပ်က္စီးၾကရမည္မွာ ဓမၼတာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္
ေသျခင္းတရားကို ေၾကာက္လန္႔သူေတြကမ်ားေနပါသည္။
တက္ကပ္ကာလေခတ္တြင္ ေသမွဳေဝးသည့္အတြက္
ေသျခင္းကိုမဆင္ျခင္ႏိုင္ေစကာမူ ယခုေခတ္ကဲ့သို႔
သက္တမ္းတိုေသာေခတ္၊ ေသလြယ္ေပ်ာက္လြယ္ေသာ
ေခတ္၌မူ ေသျခင္းတရားကို ဆင္ျခင္ရန္အလြန္
သင့္ေလ်ာ္ပါသည္။ သေဘာလည္း
ေပါက္လြယ္ၾကသည္။ ခဏ-ခဏလည္း
အသုဘပို႔ေနၾက၍ ထိတ္လန္႔သံေဝဂရဖို႔၊
ဆင္ျခင္သံုးသပ္ဖို႔သတိေပးေနသကဲ့သို႔
ျဖစ္ေနပါသည္။
ေသျခင္းကိုဆင္ျခင္မွဳသည္ ပစၥကၡဘဝမွာလည္း
အက်ိဳးျဖစ္ထြန္း၍ သံသရာတစ္ခြင္မွာလည္း
ေကာင္းက်ိဳးေပးၿပီး နိဗၺာန္မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္သည္
အထိ အက်ိဳးသက္ေရာက္ႏိုင္ပါသည္။
ဗုဒၶသည္ နာတိကရြာ အုတ္တိုက္ျပႆဒ္ေက်ာင္း၌
သီတင္းသံုးေနစဥ္ ရဟန္းတို႔အားေသျခင္းတရားကို
ဆင္ျခင္သံုးသပ္ရန္ အၿမဲတိုက္တြန္း
ႏိွဳးေဆာ္ေတာ္မူပါသည္။
“ရဟန္းတို႔...ေသျခင္းတရားကို ပြားမ်ားေနလွ်င္
အက်ိဳးႀကီးသည္။ အာနိသင္ႀကီးမားသည္။
အၿမိဳက္နိဗၺာန္သို႔ သက္ဝင္သည္။
အၿမိဳက္နိဗၺာန္လွ်င္အဆံုးရွိသည္။
သို႔အတြက္ ေသျခင္းတရားကို ဆင္ျခင္ပြားမ်ားၾကေလာ့။”
ထိုအခါ ရဟန္းေတာ္အသီးသီးက မိမိတို႔၏
ေသျခင္းတရား ပြားမ်ားပံုအသီးသီး
ေလွ်ာက္ထားၾကသည္။
“အရွင္ဘုရား...တပည့္ေတာ္သည္
ဤကဲ့သို႔ အၾကံအစည္ျဖစ္ပါသည္။
ငါသည္ တစ္ေန႔တစ္ညဥ့္တာမွ် အသက္ရွင္ပါမူ
ေကာင္းေလစြ။ ဘုရားရွင္၏အဆံုးအမကို
ႏွလံုးသြင္းေလရာ၏။ စင္စစ္ ငါ့အား ရဟန္းကိစၥမ်ားစြာ
ျပဳအပ္သည္ျဖစ္ရာ၏၊ ဤကဲ့သို႔ အၾကံျဖစ္ပါသည္ဘုရား။”
အျခားရဟန္းတစ္ပါးက -ငါသည္ တစ္ေန႔တာမွ်
အသက္ရွင္ရပါမူ ေကာင္းေလစြ။
အျခားရဟန္းတစ္ပါးက -ငါသည္ ဆြမ္းတစ္ထပ္
စားခ်ိန္တြင္း အသက္ရွင္ရပါမူ ေကာင္းေလစြ။
အျခားရဟန္းတစ္ပါးက -ငါသည္ ေလး၊ ငါးလုပ္ေသာ
ဆြမ္းကိုဝါးမ်ိဳေနခ်ိန္အတြင္း အသက္ရွင္ရပါမူ
ေကာင္းေလစြ။
အျခားရဟန္းတစ္ပါးက -ငါသည္ ဆြမ္းတစ္လုပ္ကို
ဝါးမ်ိဳေနခ်ိန္အသက္ရွင္ရပါမူ ေကာင္းေလစြ။
အျခားရဟန္းတစ္ပါးက -ငါသည္ ဝင္ေလ-ထြက္ေလ
႐ွဴထုတ္ခ်ိန္အတြင္း အသက္ရွင္ရပါမူ ေကာင္းေလစြ။
ထိုအခါ ဘုရားရွင္က တစ္ေန႔တစ္ညဥ့္မွ် အသက္ရွင္ရပါမူ
ေကာင္းေလစြ ဟုဆင္ျခင္ေသာရဟန္းမွသည္
ဆြမ္း ေလး၊ငါးလုပ္စာအတြင္းအသက္ရွင္ရမူ
ေကာင္းေလစြ ဟုဆင္ျခင္ေသာ ရဟန္းအထိကို-
“ေမ့ေလ်ာ့စြာေနေသာ ရဟန္းဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
အာသေဝါတရား ကုန္ခမ္းရန္ေႏွာင့္ေႏွးစြာ
ေသျခင္းတရားကို ပြားမ်ားေအာက္ေမ့ေသာ
ရဟန္းဟူ၍ ဆိုအပ္၏”
ဟူ၍ မိန္႔ၾကားပါသည္။ ဆက္လက္၍ ဘုရားရွင္က-
“ငါသည္ ဆြမ္းတစ္လုပ္တည္းကိုဝါးမ်ိဳေနစဥ္အတြင္း
အသက္ရွင္ပါမူ ေကာင္းေလစြ ဟုဆင္ျခင္ေသာ
ရဟန္း၊ ဝင္သက္ထြက္သက္အတြင္း အသက္ရွင္ပါမူ
ေကာင္းေလစြ ဟုဆင္ျခင္ေသာရဟန္းတို႔ကို
မေမ့ေလ်ာ့စြာေနေသာရဟန္း၊ အာသေဝါကုန္ခမ္းရန္
ထက္သန္စြာေသျခင္းတရားကို ပြားမ်ား
ေအာက္ေမ့ေသာရဟန္းဟူ၍ ဆိုအပ္၏”
ဟူ၍ ခ်ီးမြမ္းေတာ္မူသည္။
“ခ်စ္သားတို႔...သို႔အတြက္ မေမ့မေလ်ာ့ေနကုန္အ့ံ။
အာသေဝါတရားတို႔ကုန္ခမ္းရန္ ထက္သန္စြာ
ေသျခင္းတရားကမၼ႒ာန္းကိုပြားကုန္အ့ံဟူ၍
က်င့္သင့္က်င့္ထိုက္သည္” ဟု
မိန္႔ၾကားေတာ္မူပါသည္။
(အံ-ပါ-၂-၂၆၈- ၂၆၉- ၂၇၀)
ဤတရားေတာ္အရ သတၱဝါတို႔၏ အသက္ရွည္မွဳသည္
မည္မွ်တိုေတာင္းလွသည္ကို သိသာႏိုင္ပါသည္။
နတၳိမစၥဳႆနဂေဟ -ေသျခင္းတရား မေရာက္လာေသာ
ေနရာမည္သည္မရွိ။ေသမင္းသည္ အခ်ိန္မေရြး၊
ေနရာတိုင္းမွာ ေရာက္လာမည္မွာ ဧကန္ျဖစ္သည္။
မရဏံ ေမ ဓုဝံ -ငါ၏ေသျခင္းသည္ၿမဲ၏။
ဇိဝိတံ ေမ အဓုဝံ -ငါ၏အသက္မူကားမၿမဲ။
မရဏံ ေမ ဘဝိႆတိ -ငါ့အတြက္
ေသျခင္းတရားသည္ အခါမေရြး၊ ေနရာမေရြး ျဖစ္လတံ့။
ေသျခင္းတရားကိုဆင္ျခင္ရန္ ဗုဒၶက ဤသို႔
ထပ္ဆင့္ မိန္႔ၾကားခဲ့သည္။
ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါတစ္ဦးသည္ ေန႔စဥ္ေသျခင္း(၃)မ်ိဳးျဖင့္
အၿမဲရင္ဆိုင္ၾကံဳေတြ႕ေနရသည္။
ခဏိကမရဏ - တစ္ခဏ ေသရျခင္း။
သမုတိမရဏ - ပညတ္အားျဖင့္ ေသျခင္း။
သမုေစၧဒမရဏ - အဆံုးသတ္အျဖစ္ ေသျခင္း။
ဤ(၃)မ်ိဳးတြင္ သတၱဝါတို႔၏ခႏၶာသည္
“ျဖစ္-တည္-ပ်က္” အားျဖင့္ (၁၇)ခ်က္ဝီထိစိတ္ရွိၿပီး
ျဖစ္-ပ်က္ေသေနသည္။ ထိုသို႔ ျဖစ္-ပ်က္-ေသေန၍လည္း
႐ုပ္တို႔သည္ ဆံျဖဴျခင္း၊ သြားက်ိဳးျခင္း၊ နားထိုင္းျခင္း၊
ခါးကိုင္းျခင္းမ်ားျဖစ္ၾကကာ ႐ုပ္ခႏၶာႀကီးခဏ-ခဏ
ေသေနရမည္။
ပညတ္အားျဖင့္ သမုတ္အပ္ေသာ လူနတ္မ်ားစြာ
သတၱဝါတို႔၏ေသျခင္းမ်ိဳးကား မ်က္ျမင္ေတြ႕ေနရသည္။
အဆံုးသတ္ေသျခင္းကား ဘုရား၊ ရဟႏၲာတို႔
နိဗၺာန္စံဝင္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ လူတိုင္းသည္
ေရွာင္လႊဲမရႏိုင္ေသာ အနိစၥမၿမဲေသာတရားကို
ဆင္ျခင္လွ်က္ မရဏႏုႆတိ ဘာဝနာကို
ပြားမ်ားျခင္းျဖင့္ သတိသမၸဇဥ္ ရွိရပါမည္။
မအိုမီ-မနာမီကပင္ ႀကိဳတင္၍ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာ
ဟူေသာသံသရာရိကၡာထုပ္ကို ထုပ္ၾကရပါမည္။
ထိုသို႔အားထုတ္သျဖင့္ ေသျခင္းကို အသင့္ရဲဝ့ံစြာ
ရင္ဆိုင္ရဲေသာသူျဖစ္ရပါမည္။ အသက္ရွင္စဥ္၊
က်န္းမာစဥ္ကပင္ ဓမၼလက္နက္ႏွင့္ရိကၡာထုပ္
အျပည့္အစံုကို ကိုင္ထားသူသည္ မရဏေသမင္းႏွင့္
စစ္ခင္းသည့္အခါ အျပံဳးမပ်က္ ေအာင္ပြဲခံႏိုင္သူ
ျဖစ္ပါမည္။
အၾကင္သူ တစ္ေယာက္အား ေန႔ေသမလား-
ညေသမလား ဟုေမးခဲ့ေသာ္ လူ႔ဘဝတြင္
ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာတို႔ျဖင့္ အက်ိဳးရွိစြာ
ေနေသာသူသည္ လည္းေကာင္း၊
ကာယကံမွဳ၊ ဝစီကံမွဳ၊ မေနာကံမွဳတို႔ျဖင့္
ေကာင္းစြာေနထိုင္ေသာသူသည္ လည္းေကာင္း၊
ျမတ္ေသာေနျခင္းျဖင့္ ေနခဲ့၍ ေနရဲသူျဖစ္သလို
တမလြန္ဘဝအတြက္လည္း ျမင့္ျမတ္ေကာင္းမြန္ေသာ
ေသျခင္းျဖင့္ ေသရဲသူျဖစ္ပါမည္။
ထိုသို႔ေသာသူသည္ ေသမွဳအတြက္ တစ္စိုးတစ္စီမွ်
ေၾကာင့္ၾကမွဳ၊ စိုးရိမ္မွဳ၊ ေသာကျဖစ္မွဳ မရွိေတာ့ပါ။
(အရွင္ဆႏၵာဓိက-ေရႊပါရမီေတာရ )
https://muditar.blog.com
www.facebook.com/muditaralinnsayadaw
www.facebook.com/muditaralinnsayadwdham
achannallive/ တြင္လည္းဖတ္႐ွဴႏိုင္ပါသည္ ။
No comments:
Post a Comment